Rodzaje wkładów naprawczych do opon

Wkłady naprawcze do opon pozwalają na skuteczną naprawę opon przy uszkodzeniach czołowych, barkowych i bocznych. Podstawowy podział wkładów wynika z przeznaczenia - w zależności od tego, czy stosowane będą do napraw opon radialnych czy diagonalnych, gdyż budowa wkładu musi odpowiadać budowie opony.

Wkłady do opon diagonalnych przeznaczone są do naprawy diagonalnych opon ciężarowych, rolniczych, wózków podnośnikowych czy maszyn ziemnych. Zbudowane są ze wzmocnionych włókien poliamidowych o splocie krzyżowym. Wkłady diagonalne umożliwiają naprawę uszkodzeń w czole, w barku, jak i na boku opony diagonalnej podczas wulkanizacji zarówno na zimno jak i na gorąco.

W przypadku wkładów radialnych mamy do dyspozycji aż trzy rodzaje wkładów, wyróżnione ze względu na budowę: wkłady serii 100 z kordem tekstylnym, wkłady serii 300 z kordem stalowym oraz wkłady serii 500 z niezwykle lekkim i bardzo wytrzymałym kordem aramidowym.

Wkłady radialne serii 100

Wkłady radialne serii 100 są to wkłady wzmacniane kordem tekstylnym, które są bardzo długo i powszechnie stosowane. W zależności od konkretnego przeznaczenia i przewidzianej aplikacji, mogą być wzmacniane wieloma warstwami kordu. Wkłady radialne tekstylne mogą być wykorzystywane w naprawie uszkodzeń opon osobowych, ciężarowych, rolniczych i przemysłowych. Cechuje je wielowarstwowość i duża elastyczność podczas zabudowy oraz eksploatacji. W ramach tej grupy materiałów znaleźć można wkłady do napraw opon osobowych i ciężarowych, jak również wkłady do opon rolniczych i przemysłowych.

Wkłady radialne serii 300

Wkłady radialne serii 300 to ewolucyjna zmiana w produkcji łat naprawczych, a pojawiły się na rynku, gdy zaczęto produkować opony całostalowe. Są to wkłady przeznaczone wyłącznie do naprawy opon ciężarowych. Są wzmocnione kordem stalowym i oznaczone nazwą STEEL. Wkłady tego typu zostały wzmocnione jedną warstwą stali, a linki stalowe zostały ustabilizowane warstwą nylonu. Ponadto wkłady zostały wytaliowane dlatego, że przewężenie takiego wkładu doskonale oddaje pracę opony szczególnie przy naprawie na ścianie bocznej lub barku, w sytuacji gdy coraz częściej pojawiają się w samochodach ciężarowych opony niskoprofilowe. Wkład taki zachowuje się bardzo elastycznie zgodnie z kierunkiem pracy w oponie, a stabilizacja kordem nylonowym, powoduje, że w przeciwną stronę jest on bardzo sztywny, tzn. jest nierozciągliwy i skutecznie redukuje powstające wybulenia po naprawie.

Wkłady radialne serii 500

Wkłady radialne serii 500 to wkłady wzmacniane kordem aramidowym. W ramach tej grupy wyróżniamy wkłady do opon ciężarowych oraz wkłady do opon rolniczych. Podobnie jak wkłady z kordem stalowym, są to wkłady wytaliowane, ale specyfika i właściwości wkładów wzmacnianych kordem aramidowym pozwalają na bardzo precyzyjną zabudowę w oponach szczególnie niskoprofilowych, a ich zredukowana waga i elastyczność skutkują tym, że niewyważenia czy temperatura w miejscu wykonanej naprawy opony nie rośnie tak, jak przy stosowaniu wkładów tekstylnych czy stalowych. Ciężar wkładu aramidowego w stosunku do podobnego kształtem wkładu stalowego jest wyczuwalnie lżejszy, ponadto kompletny brak rozciągliwości kordów aramidowych powoduje, ze jeszcze skuteczniej redukują powstające wybulenia. Kolejną zaletą wkładu oznaczonego symbolem ARAMID jest elastyczność wkładu w każdym kierunku , dzięki czemu podczas zabudowy wkładu i wykonywania docisku za pomocą rolki dociskowej, jesteśmy w stanie jeszcze skuteczniej połączyć taki wkład z wnętrzem opony niż w przypadku wkładów stalowych czy tekstylnych